Учнівське самоврядування Мшанецького НВК
Практика стверджує: бути дитиною важко. Це велика, складна, безперервна робота — рости, відкривати світ, пізнавати людей, учитися любити.
Значні наші біди з дітьми від того, що ми не розуміємо, не поважаємо, не відчуваємо цієї складності. І часто залишаємо їх один на один з великим світом, який вони ще не встигли зрозуміти.
Якими нас хочуть бачити діти?
«...Нам зараз потрібен вчитель з відкритим серцем, якому близькі наші проблеми і болі...»
«Якщо вчитель — товариш, довіряє нам, підтримує нас у важку хвилину, не принижує нашої гідності, то такий вчитель не забувається ніколи...»
( Із учнівського твору)
Суверенна незалежність Української держави зумовлює новий підхід до організації, змісту і методів виховання молодого покоління. Розбудова самостійної держави потребує формування якісно нової людини, з врахуванням тих невідкладних завдань, які розв'язує наша держава відповідно до нових запитів та інтересів суспільства.
Формування особистості сьогодні - це процес докорінної зміни її свідомості та самосвідомості як однієї з провідних умов ліквідації старих форм життя і творення нового світу Воно нерозривно пов'язане із відродженням нації, демократизацією та гуманізацією суспільства, поглибленням самоврядування народу.
Виникла соціальна потреба у формуванні такої особистості, яка б змогла розв'язувати як щоденні, так і масштабні завдання, що забезпечують не тільки виживання, а й прогрес нації.
Формування ініціативної, здатної приймати нестандартні рішення особистості неможливе без широкого залучення учнів до участі в управлінні шкільними справами через діяльність в органах учнівського самоврядування.
Ми бачимо в учнівському самоврядуванні основу набуття сучасними школярами початкових навичок колективної управлінської діяльності незалежно від віку, оволодіння правилами колективного спілкування, культурою взаємин, засвоєння технології вироблення, прийняття і виконання рішень.
Активна участь в діяльності учнівського самоврядування можлива тільки тоді, коли школяр усвідомлює її суспільну значимість, правильно оцінює свої можливості та здібності, зміст тієї конкретної роботи і тих функцій, які на нього покладаються.
Самоврядування важливо будувати на засадах гуманізму і соціальної рівності, утвердженні стосунків взаємоповаги, коректності, співробітництва між дорослими і дітьми.
При правильній організації учнівського самоврядування школярі привчаються самостійно організовувати, планувати, оцінювати результати своєї діяльності, створюються якісно нові стосунки, уміння і навички управлінської діяльності.
Надіємось, що розуміння і засвоєння процесу організації учнівського самоврядування в школі допоможе вийти на логічну, послідовну і цілісну побудову виховного процесу в школі.
В практиці роботи навчально-виховних закладів використовуються різні структури самоврядування:
Учнівський парламент, учнівський комітет, шкільна президентська республіка. Учнівська рада, рада організаторів шкільного життя, великі ради шкільних справ, козацька республіка. Структура самоврядування гнучка варіативна. Вона залежить від традицій школи, інтересів і запитів дітей,
можливостей педагогічного та учнівського колективів та інших факторів.
Для кожного навчально-виховного закладу відкривається простір для народження різних ідей, експериментів, досліджень. Головне в організації самоврядування - не залежно від того, якою є його структура, через широко розвинуту систему своїх органів включити учнів у різноманітну, глибоко змістовну діяльність колективу, суспільства. Організовуючи роботу в цьому напрямку, важливо пам'ятати, що діяльність школярів має бути соціально цінною і значущою; включаючи елементи гри і романтики, спиратися на їх ініціативу, творчість і самодіяльність.
Організація педагогічної діяльності, що грунтується на самоорганізації й самоврядуванні, дає широкий простір для справжнього виховання особистості.
Виховний ефект самоврядування залежить не стільки від його форм, скільки від демократизації шкільного життя.
Справжній демократизм можливий за таких умов:
- постійний розвиток самого шкільного колективу, в якому учні є дійсними господарями;
- створення в шкільному колективі морально-психологічної атмосфери, яка б сприяла виявленню й розвитку потенціальних можливостей кожної особистості;
- "переведення" у виховному процесі кожного учня з позиції об'єкта в позицію суб'єкта виховання;
- змінюваність лідерів учнівського самоврядування, коли всі почергово виконують функції як організаторів, так і виконавців;
- суворе дотримання принципу представництва первинних колективів у загальношкільних органах;
- можливість реального вибору керівників будь-якого органу учнівського самоврядування на альтернативній основі;
- періодична звітність виховного активу перед своїм колективом, широка гласність його роботи;
- самостійне, виходячи з потреб школи, її типу і традицій, визначення членами шкільного колективу завдань, змісту й організаційних форм самоврядування.
СТРУКТУРА УЧНІВСЬКОГО САМОВРЯДУВАННЯ
ПРЕЗИДЕНТСЬКА РЕСПУБЛІКА
МІНІСТЕРСТВА
ПРАЦІ ОСВІТИ МИЛОСЕРДЯ ДИСЦИПЛІНИ КУЛЬТУРИ ІНФОРМАЦІЇ СПОРТУ
Завдання учнівського самоврядування
1. участь у розробці плану роботи на навчальний рік;
2. підготовка та проведення конкурсів, творчих звітів, змагань;
3. забезпечення порядку в школі, організація чергування в закладі;
4. організація дозвілля на перервах;
5. проведення загальношкільних лінійок, зборів, конференцій, виставок;
6. організація роботи із збереженням шкільного майна;
7. організація роботи із благоустрою території школи;
8. контроль за відвідуванням учнями школи;
9. заслуховування звітів органів учнівського самоврядування;
10. проведення соціологічних досліджень з проблем життєдіяльності учнівських колективів.
ПОЛОЖЕННЯ ПРО УЧНІВСЬКЕ САМОВРЯДУВАННЯ
1. Вибори Президента школи проводять за принципом загального рівного і прямого виборчого права при таємному голосуванні.
2. Виборчий процес здійснюється на засадах вільного і рівноправного висування кандидатів кожним класом.
3. Вибори Президента школи є загальним: право обирати мають учні 5-11 класів школи.
4. Президентом школи може бути обраний учень, якому на день виборів виповнилось 14 років і який є учнем школи.
5. Вибори Президента школи є рівним: кожен виборець має 1 голос.
6. Голосування на виборах є таємним.
7. Право висування кандидата в Президенти школи має кожен класний колектив. Клас може висувати кількох кандидатів у президенти.
РОБОТА МІНІСТЕРСТВ
Міністерство дисципліни і порядку - це група, до якої входять учні, що добре вчаться, допомагають однокласникам, дають їм консультації з окремих предметів, а також слідкують за дисципліною у школі та відвідуванням уроків дітьми, контролюють чергування учнів по школі.
Міністерство культури - організовує дозвілля школярів, тематичні вечори та тижні.
Міністерство інформації - організація інформаційно - просвітницької роботи серед учнів через шкільну пресу, телебачення.
Міністерство освіти - контроль за навчанням учнів, проведення конкурсів, турнірів, пропаганда досягнень учнів у навчанні.
Міністерство спорту - залучення дітей, підлітків до участі в спортивних секціях, організація спортивних заходів.
Міністерство праці – підготовка школярів до господарсько – трудової діяльності.
Міністерство милосердя - піклування про молодших школярів, допомога одиноким літнім людям, інвалідам, проведення доброчинних заходів.